Khalsa Dharam Shaastar

The following is a passage from Khalsa Dharam Shaastar which is written by Bhai Avatar Singh Vahiria in 1914. Avatar Singh was a student of Bhai Khem Singh Ji Bedi. They were the main opposition of the British-educated version of the Singh Sabha which became the SGPC. The Khalsa Dharam Shaastar was written ahead of time before most challenges against orthodox thought in Sikhism were started in the early 1900s. It speaks openly about orthodox traditions which are still held today by Nihang, Nirmale, Udasi, and Hazuri Sikhs.

This post links with the previous post [Bhagauti Astotar Translation] because it explains the relationship between Devi/Chandi/Weapons. Avatar Singh also explains why Guru Gobind Singh Ji manifested the Devi [ref. Suraj Prakash Granth, Gurbilas Patshahi 10 etc], before he created the Khalsa. His thought does not differ with the katha in the previous post by Baba Inderjit Singh Ji.

Khalsa Dharam Shaastar page 16-18

ਸਿਖ ਮਤ ਵਿਚ ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਜੀ ਦਾ ਪ੍ਰਤੱਖ ਦਰਸ਼ਨ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਦਾ ਹੈ ਅਥਵਾ ਗੁਰਾਂ ਸੰਤਾਂ ਦਾ ਹੈ । ਤਥਾ ਹੀ ਭਗਵਤੀ ਦਾ ਪ੍ਰਤੱਖ ਧੇਇ ਸਰੂਪ ਸ੍ਰੀ ਸਾਹਿਬ ਆਦਿਕ ਸ਼ਸਤ੍ਰਾਂ ਅਸਤ੍ਰਾਂ ਦਾ ਦਰਸ਼ਨ ਹੈ ।
In Sikhism, to view the [sargun] form of Akal Purkh you can look towards Sri Guru Granth Sahib Ji as well as Saints. Like this to the [sargun] form of Bhagvati [Devi/Chandi] for one to view weapons [shastar and astar].



ਭਗਵਤ ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਜੀ ਦੀ ਪੁਲਿੰਗ ਸ਼ਬਦਾਂ ਕਰਕੇ ਮਹਿਮਾਂ ਸਭੋਾ ਵਡਿਆਈ ਸ੍ਰੀ ਗੁਰੂ ਆਦਿ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਤਥਾ ਦਸਮੇ ਪਾਤਸ਼ਾਹ ਜੀ ਦੀ ਬਾਣੀ ਵਿਚ ਹੈ ਅਤੇ ਲਖਮੀ ਭਗਵਤੀ ਸ਼ਕਤੀ ਮਾਤਾ ਦੀ ਦਸਮੇ ਪਾਤਸ਼ਾਹ ਜੀ ਦੀ ਬਾਣੀ ਤਥਾ ਲੋਹ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਨਾਮ ਗ੍ਰੰਥ ਵਿਚ ਹੈ ।
The vocabulary of praise of Bhagvat Akal Purkh in [Adi] Guru Granth Sahib is masculine, it is also present in the 10th King's scripture [Dasam Granth]. Furthermore the praise of Lakhmi, Bhagvati, Shakti, Mata [all forms of Adi Shakti] are present in the 10th King's scripture [Dasam Granth] as well as Loh Prakash Granth [Sri Sarbloh Granth Ji].


ਸ੍ਰੀ ਗੁਰੂ ਜੀ ਮਹਾਰਾਜ ਆਪ ਸਰਬ ਕਲਾ ਸਮਰਥ ਸਨ ਦੇਵੀ ਭਗਵਤੀ ਦੇ ਪ੍ਰਗਟ ਕਰਨ ਦੇ ਬਿਨਾ ਵੀ ਸੰਗ੍ਰਾਮ ਕਰਕੇ ਛੇਵੀ ਪਾਤਸ਼ਾਹੀ ਅਤੇ ਦਸਵੀ ਪਾਤਸ਼ਾਹੀ ਨੇ ਜੁੱਧ ਜੀਤੇ ਅਪਣੇ ਵਾਸਤੇ ਦੇਵੀ ਦੇ ਅਰਾਧਨ ਕਰ ਕੇ ਪ੍ਰਗਟ ਕਰਨ ਦੀ ਕੋਈ ਲੋੜ ਨਹੀ ਸੀ ਪਰ ਸ੍ਰੀ ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਜੀ ਦੇ ਖਾਲਸਾ ਪੰਥ ਦੀ ਰਚਨਾਵਿਚ ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਜੀ ਦੀ ਸ਼ਕਤੀ ਭਗਵਤੀ ਦਾ ਤੇਜ ਪ੍ਰਗਟਾਇ ਕਰ ਉਸਦਾ ਪੰਥ ਦੀ ਇਮਾਰਤ ਵਿਚ ਗੱਚ ਲਾਣਾ ਸੀ ਸੋ ਉਹ ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਜੀ ਦੀ ਸ਼ਕਤੀ ਭਗਵਤੀ ਭਵਾਨੀ ਜਗਮਾਨੀ ਕੈਸੀ ਹੇ ਮਹਾਰਾਜ ਜੀ ਦੇ ਇਸ ਬਚਨ ਤੋ ਸਿੱਧ ਹੈ:

Sri Guru Ji Maharaj, the mighty one possessing all powers, went to war without manifesting the Devi Bhagvati, the 6th King and 10th King went to war and attained victory, for themselves they had no need to manifest the Devi through rememberance, however, when the Khalsa of Akal Purkh was created the Shakti of Akal Purkh, which is Bhagvati, Her power was manifested for the foundations of the Panth which would be solid and powerful [talking about the Rudhra/Bir Ras that Her Shakti brings]. So the shakti of Akal Purkh is Bhagvati, Bhavani, Jagmani. The Great King [Guru Gobind Singh Ji]'s words will add clarification:

Then Avatar Singh quotes the following passage: [These lines of gurbani are from Krishnavatar in Sri Dasam Granth's Chaubis Avatar section. Krishna is at war with a very powerful person named Shakt Singh. He attains this name due to his devotion to Chandi [Shakti]. Shakt Singh is extremely powerful and even Krishna himself cannot destroy him with the help of other Gods. Krishna then has to perform extreme devotion towards Chandi for her to manifest. When Chandi manifests infront of Krishna she grants him the boon to destroy Shakt Singh. After that happens Krishna tells the people to do the following:]


ਦੋਹਰਾ ॥DOHRA

ਤਾ ਤੇ ਤੁਮਹੂੰ ਚੰਡ ਕੀ ਸੇਵ ਕਰਹੁ ਚਿਤੁ ਲਾਇ ॥ ਜੀਤਨ ਕੋ ਬਰੁ ਦੇਇਗੀ ਅਰਿ ਤਬ ਲੀਜਹੁ ਘਾਇ ॥੧੩੨੫॥
Therefore you should also serve Chandi single-mindedly, which she will bestow the boon of victory and then you will be able to kill the enemy.1325.

ਜਾਗਤ ਜਾ ਕੀ ਜੋਤਿ ਜਗ ਜਲ ਥਲ ਰਹੀ ਸਮਾਇ ॥ ਬ੍ਰਹਮ ਬਿਸ਼ਨ ਹਰਿ ਰੂਪ ਮੈ ਤ੍ਰਿਗੁਨਿ ਰਹੀ ਠਹਰਾਇ ॥੧੩੨੬॥
She, whose gleaming light pervades in water, on plain and the whole world, the same is preset in Brahma, Vishnu and Shiva in the form of three modes.1326.

ਸਵੈਯਾ ॥SWAYYA

ਜਾ ਕੀ ਕਲਾ ਬਰਤੈ ਜਗ ਮੈ ਅਰੁ ਜਾ ਕੀ ਕਲਾ ਸਭ ਰੂਪਨ ਮੈ ॥ ਅਰੁ ਜਾ ਕੀ ਕਲਾ ਬਿਮਲਾ ਹਰਿ ਕੇ ਕਮਲਾਪਤਿ ਕੇ ਕਮਲਾ ਤਨ ਮੈ ॥
She, whose power is present in the whole world and in all forms, whose power is present in Parvati, Vishnu and Lakshsmi,

ਪੁਨਿ ਜਾ ਕੀ ਕਲਾ ਗਿਰ ਰੂਖਨ ਮੈ ਸਸਿ ਪੂਖਨ ਮੈ ਮਘਵਾ ਘਨ ਮੈ ॥ ਤੁਮਹੂੰ ਨਹੀ ਜਾਨੀ ਭਵਾਨੀ ਕਲਾ ਜਗ ਮਾਨੀ ਕੋ ਧਯਾਨ ਕਰੋ ਮਨ ਮੈ ॥੧੩੨੭॥
And whose power is present in the mountain, tree, sun, moon, Indra and clouds also; you have not adored that Bhavani, therefore now meditate on Her.1327.
http://www.sridasam.org/dasam?Action=Page&p=911

After quoting Dasam Granth Bhai Avatar Singh says:

ਐਸੀ ਜਗਦੰਭਾ ਭਵਾਨੀ ਦੀ ਸੰਗ੍ਰਾਮਕ ਸ਼ਕਤੀ ਕਲਾ ਨੂੰ ਪ੍ਰਗਟ ਕਰਕੇ ਪ੍ਰਾਪਤ ਕੀਤੀ ਕ੍ਰਿਪਾਨ ਦੁਵਾਰਾ ਅਮ੍ਰਿਤ ਦੇ ਵਿਚ ਸਥਾਪਨ ਕੀਤਾ ।
In this way, the ferocious battlefield power of Bhavani was manifested and used as a Kirpan when preparing Amrit.

Note: Avatar Singh is referring to when the Devi appeared before Guru Gobind Singh Ji and gave Her dagger [karad] to Guru Gobind Singh Ji for use in the Amrit Sanchaar [ref Suraj Prakash and Puratan Rehatnamas]. Giani Baba Inderjit Singh Ji also confirmed this with me.